Αξιολόγηση των μελών Δ.Ε.Π.(καθηγητών) και των ιδρυμάτων

Διδακτικό έργο και επάρκεια


Θεωρούμε ότι το διδακτικό έργο δεν μπορεί παρά να κρίνεται από τους ίδιους τους φοιτητές που είναι αυτοί που συμμετέχουν καθημερινά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι αυτοί, άλλωστε, που επηρεάζονται απ’το εύρος της ικανότητας του διδάσκοντα.

Προτείνουμε, λοιπόν, στο τέλος κάθε εξαμήνου όλοι οι φοιτητές που συμμετέχουν να συμπληρώνουν ανώνυμα ερωτηματολόγια, το αποτέλεσμα των οποίων θα κρίνει το επίπεδο διδασκαλίας και την ικανότητα του διδάσκοντα και άρα την διδακτική του επάρκεια.

Βασικό είναι τα ερωτηματολόγια να είναι επιστημονικά διαμορφωμένα έτσι ώστε να αποκλείουν τις περιπτώσεις της προσωπικής εμπάθειας, της μη συμμετοχής (τυχαία συμπλήρωση), κτλ.

Το σύνολο των ερωτηματολογίων θα συγκεντρώνεται από επιτροπή που θα εκδίδει και τα αποτελέσματα τους. Φυσικά, θα είναι δυνατός ο έλεγχος για την ορθότητα του αποτελέσματος και από τους φοιτητές-φοιτήτριες και τον-ην καθηγητή-τρια.

Ερευνητικό έργο


Είναι αυτονόητο ότι τα μέλη Δ.Ε.Π. πρέπει να κρίνονται και για την ερευνητική τους δράση. Την ικανότητα τους να θέτουν και να πετυχαίνουν στόχους για την πρόοδο της επιστήμης τους αλλά και για την αύξηση του επιπέδου και της αναγνώρισης του ιδρύματος τους στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.

Για αυτό το μέρος της αξιολογητικής διαδικασίας προτείνουμε την σύσταση ολιγομελών (ανάλογα με τις ανάγκες) επιτροπών που θα κρίνουν ανά διετία το κατά πόσο οι ερευνητές (ΔΕΠ) εκπλήρωσαν τον ερευνητικό τους στόχο. Κάθε επιτροπή θα έχει αρμοδιότητα στα τμήματα ίδιου αντικειμένου σε όλα τα Ελληνικά πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα. Μια συνολική έκθεση των παραπάνω θα φανερώνει και την ικανότητα του ιδρύματος να αξιοποιήσει την υλικοτεχνική υποδομή(και άρα τα κονδύλια) προκειμένου να επιτύχει τους στόχους που το ίδιο έχει θέσει.

Προφανώς και σε αυτήν την επιτροπή η δυνατότητα πρόσβασης και ελέγχου των διαδικασιών από τους φοιτητές-τριες και και τους καθηγητές-τριες.

Οικονομικός έλεγχος των ΑΕΙ και ΤΕΙ


Σε συνδυασμό με την αύξηση της χρηματοδότησης είναι αναγκαίος και ο έλεγχος των οικονομικών των πανεπιστημιακών και τεχνολογικών ιδρυμάτων. Ο έλεγχος αυτός δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να προσβάλλει την διοικητική αυτοτέλεια και οικονομική αυτοδιοίκηση του κάθε ιδρύματος.

Με βάση τα παραπάνω προτείνουμε τον έλεγχο των οικονομικών από ορκωτούς λογιστές προκειμένου να αξιολογηθεί η διαχείριση των κονδυλίων που διατίθενται στο κάθε ίδρυμα.

Ι.Δ.Β.Ε.(Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης)

Τα Ινστιτούτα Δια Βίου Εκπαίδευσης θεωρούμε ότι οφείλουν να έχουν ως στόχο την επικαιροποίησης της γνώσης του κάθε επιστήμονα με τα δεδομένα και τις επιτεύξεις της εποχής του μέσω της συνεχούς επιμόρφωσης. Τα Ι.Δ.Β.Ε. σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να συνδέονται με την λογική των πιστωτικών μονάδων και της χρήσης τους για επαγγελματική ανέλιξη, ούτε να συγκρίνονται με κάθε είδους μεταπτυχιακές σπουδές.

Τα Ι.Δ.Β.Ε. πρέπει να οργανώνονται και να στελεχώνονται από τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας και το διδακτικό προσωπικό τους και αποτελεί συνέχεια της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, ως εκ τούτου δεν επιβάλλονται δίδακτρα.

Μεταπτυχιακά


Όσον αφορά τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών θεωρούμε ότι προκύπτουν δυο ζητήματα για την λειτουργία τους.

Το πρώτο ζήτημα αφορά την εισαγωγή των υποψηφίων στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Θεωρούμε ότι το σύστημα των εξετάσεων είναι το πλέον αξιόπιστο και αξιοκρατικό σε σύγκριση με το σύστημα των προφορικών συνεντεύξεων και της κατάταξης με βαθμό πτυχίου.

Το δεύτερο ζήτημα που προκύπτει είναι η χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Θεωρούμε ότι στα πλαίσια της αναβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης και της αύξησης της χρηματοδότησης σε ποσοστό του Α.Ε.Π. για την παιδεία, τα κονδύλια που διατίθενται στα ιδρύματα για τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους. Απέναντι στο ψευτοδίλημμα «Δίδακτρα ή κλείσιμο» για ένα μεταπτυχιακό απαντάμε με τις προτάσεις μας για τα οικονομικά του Πανεπιστημίου και την χρηματοδότησή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: