Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και σύνδεση με το Πανεπιστήμιο

Πρώτα απ' όλα δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τον τρόπο σύνδεσης της με το πανεπιστήμιο αν δεν ορίσουμε ποιος είναι ο αυτοτελείς ρόλος της και πιο μοντέλο προκρίνουμε για αυτήν.


Ο ρόλος του Γυμνασίου και του Λυκείου είναι, εκτός απ' την μετάδοση κάποιων προχωρημένων σε επιστημονικό επίπεδο γνώσεων, η διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης και πολύπλευρης προσωπικότητας, την ανάπτυξη προβληματισμού για τα κοινωνικά ζητήματα και τελικά τη συμμετοχή του νέου στην επίλυση τους. Μια ουσιαστική Κοινωνική και Πολιτική Εκπαίδευση, οι τρόποι διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται και μια ανοιχτόμυαλη προσέγγιση στα κοινωνικά προβλήματα δεν μπορεί παρά να είναι ο δρόμος για την επίτευξη του ρόλου της.

  • Και στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχουν γίνει θετικά βήματα που όμως κατά κύριο λόγω τα τελευταία χρόνια είτε έχουν εκφυλιστεί είτε έχουν αναιρεθεί. Παραδείγματα τέτοιων βημάτων είναι η πρόσθετη και ενισχυτική διδασκαλία, οι πανελλαδικές εξετάσεις προσομοίωσης της Β' Λυκείου, η αξιοκρατικά ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, η δημιουργία τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ.α.

Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο να αποτρέψουμε τον πλήρη εκφυλισμό ενός μοντέλου που παρότι δεν μας βρίσκει σύμφωνους στην φιλοσοφία του τείνει να μετατραπεί σε κάτι πολύ χειρότερο, γι' αυτό κρίνουμε ότι πρέπει να :

  • Ενισχυθούν η πρόσθετη και η ενισχυτική διδασκαλία που σε πολλές εφαρμογές της κατάφερε να αποτελέσει πλήγμα στην παραπαιδεία και να βοηθήσει τους-ις μαθητές-τριες και τις οικογένειες τους. Τελικός στόχος του εγχειρήματος δεν μπορεί παρά να είναι η δημιουργία ενός “ολοήμερου” Γυμνασίου-Λυκείου που θα καλύπτει της ανάγκες και σε γνώση και σε προετοιμασία του-ις μαθητή-τριας.
  • Πραγματοποιούνται εξετάσεις προσομοίωσης στην Β' Λυκείου (όσο ισχύει το παρόν σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων) έτσι ώστε οι μαθητές-τριες να μην συναντούν το άγνωστο-τρομακτικό γεγονός των πανελλαδικών εξετάσεων στην Γ' Λυκείου.
  • Καταργηθεί η λεγόμενη “βάση του 10” που δεν αποτελεί αντικειμενικό κριτήριο διαχωρισμού σε ένα σύστημα εξετάσεων που αλλάζει κάθε χρόνο ο βαθμός δυσκολίας του και θέτει πολλά από τα παιδιά εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Στήριξη και ουσιαστική θεσμική και οικονομική αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης στα πλαίσια της δευτεροβάθμιας και σύνδεση της με της τοπικές ανάγκες και την τοπική αγορά εργασίας.

Πέρα από αυτά τα μέτρα που δεν είναι τίποτα άλλο παρά ασπιρίνες σε ένα σύστημα που νοσεί εδώ και πολλά χρόνια, η ανάγκη αλλαγής της φιλοσοφίας του, της διάρθρωσης αλλά και του τρόπου λειτουργίας και σύνδεσης του με την Τριτοβάθμια είναι επιτακτική.

Μελετώντας και συζητώντας τα συστήματα που εφαρμόζουν άλλες ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες καταλήξαμε σε ένα μοντέλο λειτουργίας (διατηρώντας όσα θετικά στοιχεία είχε το προηγούμενο) που κατά την γνώμη μας μπορεί να αποδεσμεύσει την Δευτεροβάθμια από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να αναδείξει τον ξεχωριστό ρόλο που έχουν να διαδραματίσουν στην ζωή ενός νέου-ας αλλά και στην κοινωνία.

Αυτό βασίζεται στα εξής χαρακτηριστικά :

  • Δευτοραβάθμια εκπαίδευση, με δικαίωμα επιλογής μετά το τρίτο έτος φοίτησης εισόδου στην τεχνική εκπαίδευση, με αυτοτελή ρόλο και στόχους όπως τους περιγράψαμε παραπάνω
  • Προπαρασκευαστικό έτος στο οποίο θα κρίνεται η είσοδος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Οι προτάσεις που έγιναν περιείχαν την δημιουργία ενός ενιαίου ή όχι Γυμνασίου-Λυκείου, την ενσωμάτωση του προπαρασκευαστικού έτους στην Δευτεροβάθμια ή στην Τριτοβάθμια και διάφορους προβληματισμούς για τον τρόπο εξέτασης και επιλογής σχολών προτίμησης στο τέλος του προπαρασκευαστικού έτους.

Τελικά, προκρίναμε ένα σύστημα που θεωρούμε ότι η φιλοσοφία του μας βρίσκει σύμφωνους και είναι ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο και θα βασίζεται στα εξής :

  • Ενιαία πενταετής δευτεροβάθμια εκπαίδευση με διαχωρισμό μόνο σε όσους επιθυμούν στο 4ο έτος να ακολουθήσουν την τεχνική εκπαίδευση
  • Προπαρασκευαστικό έτος, σε διαφορετικές σχολικές μονάδες, στο οποίο θα έχουν δικαίωμα εγγραφής όλοι όσοι έχουν απολυτήριο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στο τέλος του οποίου θα πραγματοποιούνται εξετάσεις για την είσοδο στα Ανώτερα και Ανώτατα Ιδρύματα της χώρας. Οι προπαρασκευαστικές σχολικές μονάδες θα λειτουργούν σαν ένα είδος μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα.
  • Στο τέλος του προπαρασκευαστικού έτους θα δίνεται η δυνατότητα δήλωσης προτίμησης των τμημάτων από δύο σχολές των ΑΕΙ και δύο σχολές των ΤΕΙ. Η εισαγωγή θα βασίζεται στον βαθμούς των εξετάσεων που θα κατανέμουν τους υποψήφιους σε ίδρυμα, σχολή και τμήμα.

Αποτελέσματα αυτού του τρόπου διόρθωσης είναι να αποκτήσει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση τον ξεχωριστό της ρόλο και να αποδεσμευτεί από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια που θα συνδέεται πια με το προπαρασκευαστικό έτος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: